De balanspunt van een pijl

Geruime tijd geleden ben ik eens gaan onderzoeken hoe het komt dat een pijl fladdert als deze de boog verlaat en niet als een snaar vliegt. Een aantal zaken kunnen hier de oorzaak van zijn, zoals de dikte van de pijl, de wanddikte van de pijl, het type punt en ook het type veren. Voor een aantal van deze zaken bieden tabellen een uitkomst, maar je moet niet vergeten dat een tabel maar een richtlijn is waarbij de verstrekte gegevens toch niet altijd kloppen (althans bij mij niet). Je kunt alles nog zo goed volgens de tabellen hebben en toch als eindresultaat hebben dat de pijl niet vliegt maar fladdert. Wat blijft er dan nog over?

De balanspunt.

De balanspunt wordt bij veel schutters(sters) over het hoofd gezien, terwijl het eigenlijk het belangrijkste van de pijl is. De balanspunt is de plaats op de pijl waarbij deze zich in evenwicht bevindt (dus niet het middelpunt).
Dit punt is voor iedere pijl anders, omdat bijna iedereen een andere lengte pijl heeft, soort punt en zeker niet als laatste het soort veren op de pijl. Je neemt de lengte van je pijl bijv: 70 cm en je neemt daar 10% van die je even onthoudt (7 cm ; pijl lengte inclusief nok en punt). Je deelt de 70 cm door 2 = 35 cm en telt daarbij deze 7 cm. Dus 35 + 7 = 42 cm. De balanspunt ligt 42 cm gemeten vanaf de inkeping van de nok richting punt.

Waar ligt nu deze balanspunt?

Op dit punt zet je een streepje. Onder dit streepje leg je een potlood en kijkt of de pijl in evenwicht wil blijven. Je kunt nu gaan experimenteren door of een zwaardere cq een lichtere punt te plaatsen.

Krijg je de pijl niet in balans dan moet je gaan schuiven met de plaats van de veren. Let hierbij wel op dat deze niet meer dan 4 cm vanaf de nok mogen zitten. Lukt dit dan nog niet dan kunnen zwaardere of lichtere veren een uitkomst bieden. Het is in ieder geval zo dat je de balanspunt precies op de juiste plaats kunt krijgen.

Heb je dit uiteindelijk voor elkaar en je hebt ook de juiste diameter pijl voor jouw boog dan zal je zien dat jouw pijl perfect vliegt.