De concentratie

Wat is concentratie.

Concentratie is je aandacht sterk op een onderwerp richten. Het is een belangrijk onderdeel in de schietsport, doch het vrijwaart je niet van fouten. Wel is het zo dat een schutter die goed geconcentreerd is minder fouten maakt dan iemand die dat niet is. Leer je zelf tijdens een training een zodanige concentratie op te bouwen dat alles wat om je heen gebeurd als het ware afgeblokt wordt.

Hoe kun je je concentratie verhogen.

Concentreer je tijdens het opbouwen van een schot op telkens eenzelfde handeling of doel. Dit is het enige waar je aandacht voor moet hebben. Het lichaam kan dan alle onderbewuste handelingen en bewegingen uitvoeren zonder dat je bewustzijn hierop invloed uitoefent. Aangeleerde automatismen komen dan volledig tot hun recht.
Als je wacht op je beurt om naar de schietlijn te gaan, zorg dan dat je je bewust bent van de geluiden in je hele omgeving. Zodra je op de baan staat geldt alleen nog maar jezelf, je eigen baan en blazoen. Heb je eenmaal je pijl opgelegd, dan telt alleen nog maar een ding en dat is het geel. Alleen op deze manier verklein je stelselmatig je aandachtsgebied, alle andere elementen zijn dan verdwenen.
Een methode om concentratie te verhogen kun je doen door thuis een glas water te nemen en met gestrekte armen op ooghoogte voor je te houden. Concentreer je nu op de waterspiegel en probeer deze zo vlak mogelijk te houden. Wanneer je deze oefening gedurende 2 weken iedere dag een keer doet, zul je zien dat het makkelijker is om je aan de schietlijn te concentreren.

Waar moet je je niet op concentreren.

Concentreer je nooit op een slecht geschoten pijl. Denk nooit dat en dat deed ik toen fout. Zal het nu wel goed gaan. Dat is een foute concentratiemethode. Alleen het schot wat komen gaat dat geldt!
Laat je nooit afleiden door andere schutters. Je kent ze vast wel de opmerkingen, zoals: "Het licht is niet goed, de ruimte is te klein of andere gebreken". Luister hier nooit naar, meestal zijn dit schutters die op dat moment matig presteren.
Wordt nooit boos of ongeduldig als het niet goed gaat. Dit is n.l. fataal voor je concentratie. Bedenk dat boogschieten de moeilijkste schietsport is en afhangt van een groot aantal factoren. Een tien schieten kunnen we allemaal.

Waar moet je je wel op concentreren

Concentreer je op een gemaakte beslissing. Hoe ga je bijvoor­beeld een volgende pijl schieten.
Concentreer je tijdens een wedstrijd op de zelfde manier zoals je jezelf dit tijdens trainingen hebt aangeleerd.
Durf te experimenteren tijdens wedstrijden om dit te bereiken. Het kan in het begin punten kosten, maar zal later zeker vruchten afwerpen.
Streef bij de voorbereiding van een schot naar een volledige en geestelijke controle.
Wanneer je merkt dat dit niet lukt, span dan af en begin opnieuw.

Tot slot;

We kunnen niet allemaal Olympisch kampioen worden, iedere schutter heeft zijn plafond. Accepteer dit, alleen dan is handboogschieten plezierig en ontspannend.