Het vizier

Als er een artikel is wat in de meest uiteenlopende prijzen te verkrijgen is, dan is dit het vizier.

In de hedendaagse schietsport een niet meer weg te denken artikel.

Om een doel te kunnen treffen, zullen we gebruik moeten maken van drie vaste punten t.w:

het doel waar we op schieten, het ankerpunt aan ons gezicht, en het vizier (vroeger de pijlpunt).

Door nu een denkbeeldige lijn te trekken over deze drie punten ont­staat het richten.

Nu is een vast gegeven dat we al twee vaste punten hebben n.l. het doel waarop we schieten en het ankerpunt aan ons gezicht.

Door het vizier te verdraaien, hetzij omhoog of omlaag, veran­derd de stand van onze voorhand zodat we in staat zijn een schot gericht naar het doel sturen.

Ditzelfde geldt ook voor de breedte afstelling.

Immers:Wanneer een schot te hoog zou vallen, draaien we het vizier omhoog waardoor onze voorhand zakt. Wanneer een schot te laag valt, draaien we ons vizier omlaag zodat onze voorhand omhoog gaat. Wanneer een schot te rechts valt, draaien we de breedteafstelling ook naar rechts, onze voorhand gaat nu naar links. Wanneer een schot te links valt, draaien we de breedteafstelling ook naar links en zien dat onze voorhand naar rechts gaat.

Een hulpmiddel in dit verhaal is dat waar het schot ook valt, altijd naar de fout toegedraaid moet worden.

Nu maakt de uitvoering van het vizier niet uit, een goedkope werkt net zo goed als een dure. Het is wel zo, dat het bedieningsgemak evenredig met de prijs omhoog gaat, dus:
"de keus is aan U".

Een tip in het hele verhaal is dat een vizier wel met zorg behandeld dient te worden en dat standen van de verschillende afstanden genoteerd dienen te worden, je voorkomt hiermee om iedere keer een nieuwe afstelling te zoeken.

In Dordrecht staat een vereniging en die heet Odysseus!

Clubgebouw Zeehavenlaan 1a te Dordrecht. Open dinsdag en donderdagavond van 19.00 uur tot 22.00 uur. Webmaster Rinus Klijn CONTACT