Koningschieten 2021

IMG-20211003-WA0021.jpg
IMG-20211003-WA0022.jpg

Het koningschieten van 2021 zit er weer op.

Op zaterdag 2 oktober is na een jaar uitstel, weer het koningschieten gehouden. Dit jaar kon de koning, Bryan O. de zittende keizer Bryan V. van zijn troon stoten, doordat Bryan O. het jaar eerder dag winnaar was.

Dit jaar kon hij dit doen door ook weer dag winnaar te worden.

Rond half 12 kwamen de leden binnen en spande de bogen op en dronken nog even rustig een bak koffie. De eerste broodjes bok-worst werden door Rinus al geserveerd. Om 12 uur zijn we begonnen met 5 proef pijlen, gevolgd door 25 tellende pijlen. Bryan O. en Bryan V. stonden dit jaar, door loting op dezelfde baan ingedeeld, waardoor de aandacht ook naar deze baan getrokken werd.

Na de eerste paar pijlen, was al gauw duidelijk wie van de 2 schutters de overhand zou hebben voor de eerste 25 pijlen. De strijd voor Prins, Rode en Blauwe ridder, was spannender. Voor de titel Prins was Niels goed op weg door na 25 pijlen een voorsprong te hebben van 2 punten ten opzichte van Henri. Leen en Jerry waren beide in het gevecht voor de titel rode ridder en hierin was na 25 pijlen een verschil van 1 rode score in het voordeel van Leen. Michel en Kors maakte het nog spannender door na 25 pijlen evenveel blauwe pijlen geschoten te hebben.

Na een korte pauze, waarin de schutters konden genieten van de overige broodjes bok-worst, en de bekend making van de tussenstand, zijn we rond kwart over 2 weer begonnen aan de laatste 25 pijlen. Doordat Bryan V. na de eerste 25 pijlen een voorsprong had van 24 punten (244 punten van 250) naar Bryan O. (220 punten van 250), was het voor hem zaak om deze voorsprong te behouden.

Mede hierdoor was de keizerstitel al gauw veilig gesteld voor Bryan V., Bryan O. heeft door een sterkere 2e serie zijn koningstitel voor nog een jaar weten vast te stellen.

Door een mindere 2e serie van Niels, verloor hij grip op de prinsentitel, maar Henri kwam op weg naar deze titel de ‘oude diesel’ Hans tegen. Hans bewees maar weer eens dat je hem nooit mag afschrijven na de eerste serie, door als verrassing de prinsentitel te pakken met 4 punten voorsprong op Henri.

Zou Henri dan toch nog kans maken op de titel rode ridder? Uiteindelijk niet, hij kwam voor deze titel 4 rode pijlen tekort, ten opzichte van Jerry, die door uiteindelijk 29 rode pijlen geschoten te hebben ook Leen achter zich hield met 2 rode pijlen verschil.

Jerry is dus de rode ridder geworden. Ook de strijd om de titel blauwe ridder ging verder en zou uiteindelijk pas met de laatste pijl besloten worden. Kors schoot met deze pijl een 9, waardoor hij op totaal 10 blauwe pijlen kwam. Michel, schoot zichzelf hier met 1 blauwe pijl overheen, door een 6 te schieten en dus de titel blauwe ridder te winnen.

Na afloop van de wedstrijd zijn de leden terug gekeerd naar huis om zich om te kleden voor het gebruikelijke etentje. Hierbij waren helaas niet alle wedstrijd schutters aanwezig, maar dit mocht de pret niet bederven.

Rinus, Charles en Marja hadden alles weer keurig netjes voor elkaar en zorgde voor een heerlijk diner.

Na het eten zijn de prijzen uitgereikt aan de schutters die aanwezig waren.

Daarnaast heeft onze barman Rinus ook een prijs gekregen van Hans, een pot bok-worsten om een keer op te warmen op een trainingsavond.

Bryan V.