Koningschieten 2022

IMG-20221008-WA0009.jpg
IMG-20221008-WA0012.jpg

Afgelopen 8 oktober 2022 is weer het jaarlijkse koningschieten geschoten.

Dit jaar was, zoals de wedstrijdleider al voorspeld had, spannender dan eerdere jaren. Jerry stond op de trainingen uitmuntend te schieten de laatste weken en was eigenlijk top favoriet voor de titel koning.

Michel, bij wie de dinsdag voor het koningschieten, zijn boog opnieuw afgesteld was, was een potentiële bedreiging voor de topfavoriet.

Hans is tijdens deze wedstrijd nooit af te schrijven en altijd een factor om rekening mee te houden. Hans was samen met Dik de wel bekende underdog, want beide heren kunnen soms verrassend om de hoek komen kijken.

Op baan 6 zou dit jaar voor het eerst gestreden worden om de titel voor beste compounder, dit ging tussen Rinus en Cok.

Rond 11:30 uur zijn we begonnen met 5 proefpijlen gevolgd door 25 tellende pijlen op 25 meter volgens het 25 meter 1 pijl systeem. Jerry, Michel, Dik en Hans gingen gedurende de eerste serie gelijk aan elkaar op.

Dik en Hans begonnen met een slechtere eerste serie, maar kwamen gedurende de eerste serie toch in de buurt van Jerry en Michel. Jerry trok na de eerste 25 pijlen aan het langste eind met 211 punten en had een voorsprong van 2 punten naar Dik. Zij werden op de voet gevolgd door Michel en Hans, wie respectievelijk 207 en 204 punten schoten. Cok en Rinus waren ondertussen op baan 6 bezig met hun eigen strijd.

Cok had na de eerste 25 pijlen 222 punten geschoten en kwam 3 punten te kort van de 9 gemiddeld. Rinus had ups en downs en volgde met 203 punten.

Na een broodje bal en een drankje, zijn we verder gegaan met de laatste 25 pijlen. In veel gevallen kun je spreken van ‘’het venijn zit in de staart’’ en ook dit keer was deze uitspraak van toepassing.

Cok stond de sterren van de hemel te schieten en opende met een rondje van 48 gevolgd door 10, 10, 9…. Oeii hij schoot met zijn 4e pijl een misser, wat normaal einde verhaal betekend. Echter herpakte Cok zich en schoot na het rondje van 38, zijn laatste 3 rondes van 48, 46 en 46 om te eindigen met een score van 226 punten, 1 punt door de 9 gemiddeld!!! Rinus, wie niet meer gewend is zoveel pijlen te schieten, bleef zijn ups en downs hebben. Hij eindigde met een score van 185. Hiermee is Cok de winnaar van de compound prijs.

Bij de strijd om de koningstitel, ging het er spannend aan toe. Hans en Dik schoten beide erg consistent verder in de laatste 25 pijlen, maar Jerry en Michel, maakte er in de laatste 25 pijlen een echte, hoe ik het toch wil noemen, titanen strijd van. Beide heren erg constant zoals in het begin, maar één van de heren, begon een hoger gemiddelde te schieten. Jerry schoot 211 punten met zijn laatste 25 pijlen en Michel, Michel schoot met zijn laatste 25 pijlen 219 punten! Michel mag zichzelf hierdoor Koning noemen en Jerry mag zichzelf prins noemen.

Dik is uiteindelijk Rode ridder geworden, door 22x het rood te raken. Maurits, wie lange tijd niet heeft kunnen trainen, maar wel aanwezig was om te schieten, heeft de titel blauwe ridder gewonnen.

Ik wil de aanwezige schutters danken voor hun aanwezigheid, de gezelligheid en het schieten van, naar mijn mening, de leukste en eigenlijk belangrijkste wedstrijd van het jaar!

Graag tot volgend jaar!

uitslag koning 2022.jpg