De Stand

 

De voeten op schouderbreedte uit elkaar; het midden van het lichaam boven de schietlijn. Het lichaamsgewicht wordt verdeeld over beide voeten. Het hoofd wordt naar het doel gekeerd. De knieën zijn ontspannen. Een denkbeeldige lijn, loodrecht op de schietlijn, gaat langs je voeten recht naar het doel. Deze houding moet tijdens het verloop van het schieten behouden blijven; zij is de basis voor een goede schiettechniek.

Plaatsen Trekhand

Het is van belang dat het plaatsen van de pijl altijd op dezelfde manier gebeurt. Zorg ervoor dat dit zo eenvoudig mogelijk blijft. Houd de boog verticaal en pak de pijl vast aan het einde van de schacht, vlak voor de veer en plaats hem op de pijlsteun en het nokpunt. De indexveer wijst van de boog af. Let er op dat tijdens het opspannen de pijl niet van de steun trilt en zodoende op de eventuele button komt te liggen. Dit heeft al menig schutter de nodige punten gekost. De vingerpositie is zodanig, dat de pees wordt vastgehouden met de wijsvinger boven het nokje en de middel en ringvinger onder het nokje. Haak de pees in tussen de eerste en het tweede kootje van de vingers. Zorg ervoor dat de pees diep gehaakt blijft

Plaatsen Booghand

De druk van de boog wordt opgevangen naast de muis van de booghand op de hierboven aangegeven druklijn. Ontspan de vingers. De bovenkant van de booghand maakt een hoek van 45 graden. De duim en wijsvinger mogen elkaar ontspannen raken.

Strekken van de boogarm

De voeten op schouderbreedte uit elkaar; het midden van het lichaam boven de schietlijn. Het lichaamsgewicht wordt verdeeld over beide voeten. Het hoofd wordt naar het doel gekeerd. De knieën zijn ontspannen. Een denkbeeldige lijn, loodrecht op de schietlijn, gaat langs je voeten recht naar het doel. Deze houding moet tijdens het verloop van het schieten behouden blijven; zij is de basis voor een goede schiettechniek.

Het Trekken

Voor het aantrekken plaatsen we de wijsvinger (van de trekhand) boven de pijl en de middel en ringvinger onder de pijl. De pees ligt dan in de eerste kootjes van deze vingers. Maak nu een korte trekkende beweging om de juiste positie te verkrijgen. We trekken de pees vlak langs de boogarm, in een rechte horizontale lijn naar het ankerpunt. Het trekken gebeurd met de rugspieren, hierbij bewegen de schouderspieren naar elkaar toe. Probeer ontspannen en rechtop te staan. Houdt beide schouders zo laag mogelijk

Het ankeren

Het ankeren moet steeds op dezelfde plaats aan het gelaat gebeuren. Men kan hiervoor verschillende delen aan het gelaat als referentiepunten gebruiken. Door een vast contact met deze punten ontstaat een tweede vizierpunt (de keep). Het is van het grootste belang dat het ankeren steeds op dezelfde wijze gebeurt. De pees raakt het midden van de neus en de kin. De wijsvinger van de trekhand wordt onder de kin geplaatst. 
Houdt de tanden op elkaar.

Het vasthouden

De spanning van de rug en schouderspieren wordt aangehouden en in zekere mate zelfs progressief verhoogd. De schouderbladen worden naar elkaar toegestrokken. De rugspieren blijven gespannen. Booghand, trekhand en elleboog van de trekarm volgen één rechte lijn. Houdt beide schouders zo laag mogelijk.

Het Richten

Als het goed is sta je reeds gericht op het doel. Hou nu de vizierkorrel voor het midden van het doel. Lijn de pees in het midden van de boog. Hou dit nu zo stil mogelijk en verhoog je concentratie. We richten met het dominante oog. Het andere sluiten we. Het vizier houden we op het richtpunt. We lijnen de pees iets rechts van het vizier.

Het Lossen

Wanneer je denkt goed gericht te staan, sluit je het schot af door plotseling de vingers van de trekhand te ontspannen en een naar achtergaande beweging te maken. Hou tijdens dit lossen de boogarm volledig ontspannen. We trekken de schouderbladen naar elkaar toe, terwijl de vingers van de trekhand zich ontspannen. Een ontspannen trekhand gaat vanzelf naar achter.

Het Narichten

Na het lossen blijft men in de houding staan totdat de pijl het doel treft. De trekhand rust met ontspannen vingers naast de nek, terwijl de boogarm in de schietrichting blijft staan. Tijdens het spannen gelijkmatig uitademen. Slechts zover uitademen tot je lichaamshouding voor je zelf het rustigst is. Herhaal dit bij ieder schot. Blijf richten totdat de pijl het doel raakt. 

Clubgebouw Zeehavenlaan 1a te Dordrecht.

Open dinsdag en donderdagavond van 19.00 uur tot 22.00 uur.

Webmaster Rinus Klijn CONTACT

Agenda

agenda 5.jpg

In Dordrecht staat een vereniging en die heet Odysseus!

Clubgebouw Zeehavenlaan 1a te Dordrecht. Open dinsdag en donderdagavond van 19.00 uur tot 22.00 uur. Webmaster Rinus Klijn CONTACT

©2023 by Besties. Proudly created with Wix.com

  • Facebook Social Icon