Schieten met een spiegeltje

Steeds vaker komt het voor dat schutters(sters) overgaan op het schieten met een spiegeltje.
Ik wil hier toch wel wat over zeggen.

Om een exacte trekindicatie te verkrijgen (dezelfde lengte als men de pijl uittrekt) is in het verleden de klikker ontworpen.
Deze zorgt ervoor dat bij ieder schot de pijl met precies dezelfde treklengte afgeschoten wordt.

Dit is ontzettend belangrijk omdat vooral bij langere afstanden (50 m en verder) dit namelijk de pijl dezelfde snelheid geeft en er zo voor zorgt dat de hoogteverschillen op het doel tot een minimum beperkt blijven.

Nu blijkt dat het schieten met een klikker een bepaalde techniek vergt en om nogal wat training vraagt, besluiten een hoop schutters(sters) een spiegeltje te plaatsen op de boog of vizier.

Wat doet zo'n spiegeltje?
Door een spiegeltje op een bepaalde stand op de boog te monteren, kan men, wanneer men de boog met pijl uittrekt, de pijl in het spiegeltje zien bewegen.

Door het spiegeltje in een bepaalde stand te zetten ziet men op een bepaalde treklengte de punt van de pijl in het spiegeltje verschijnen.

Dit is nu de trekindicatie, met dit bezwaar, dat dit toch wel enige millimeters verschil kan geven bij verschillende schoten.
Met een spiegeltje is het namelijk nooit zo zuiver als met een klikker, iets wat voor de korte afstanden geheel niet belangrijk is.

Met een spiegeltje schieten is dus een schitterende trekindicatie voor die mensen die weinig kunnen trainen en die toch alleen kiezen voor korte afstanden.

In alle andere gevallen zou ik toch willen adviseren om met een klikker te schieten, want vergeet niet, een eenmaal een opgebouwde techniek is moeilijk te veranderen.

Mochten er mensen zijn die besluiten om met een spiegeltje te gaan schieten, dan kunnen zij contact opnemen met één van onze bestuursleden, zij kunnen je verder helpen hoe deze gemonteerd moet worden en waar je op moet letten.

Ik hoop dat ik met deze informatie een aantal schutters(sters) van dienst ben geweest.